Opublikowany przez:
griffin
2014-12-29 08:53:52
Internetowe zakupy nie są jednak zawsze udane. Czasami zdaża się, że towar jest niezgodny z ofertą lub w ogóle nie dociera do klienta. Przyczyny nieudanych transakcji bywają różne: od nieporozumień i nieszczęśliwych zbiegów okoliczności, przez problemy z firmą kurierską, aż po nieuczciwe działania oszustów. Wszystkich tych nieprzyjemności można jednak uniknąć, trzymając się kilku podstawowych zasad.
Przede wszystkim należy dokładnie przeanalizować opis oferowanego produktu. Musimy upewnić się, że przedmiotem sprzedaży jest dokładnie ten model tej marki, który nas interesuje. To z kolei wymaga wcześniejszego zapoznania się ze stroną producenta towaru – w ten sposób będziemy mogli sprawdzić, czy opis podany przez sprzedawcę produktu odpowiada opisowi jego producenta. Zdarza się bowiem, że nieuczciwi sprzedawcy starają się ukryć niewygodne dla siebie informacje, np. podając drobnym drukiem, że zdjęcie towaru jest jedynie poglądowe i nie odzwierciedla jego faktycznego stanu, że towar nie jest nowy lub posiada wady fabryczne itd. W najgorszym razie przedmiotem aukcji może być puste pudełko!
Przed taką przykrą niespodzianką uchroni nas również zapoznanie się z profilem samego sprzedawcy. Większość portali aukcyjnych posiada system komentarzy, które kontrahenci wystawiają sobie nawzajem. Lepiej zrezygnować z udziału w aukcji sprzedawcy, który zgromadził dużo negatywnych opinii. Jednak niezależnie od tego, czy taka weryfikacja jest możliwa, powinniśmy mieć pewność, że znamy podstawowe dane sprzedawcy: imię i nazwisko (lub nazwę firmy), adres, numer telefonu, a także numer rejestracyjny przedsiębiorcy (np. REGON). Sprzedawcy często zamieszczają w opisach swoich produktów regulaminy sprzedaży – choć zapewne nie będzie to fascynująca laektura, warto się zapoznać także z nią. Oczywiście taki regulamin jest ważny tylko o tyle, o ile jest zgodny z obowiązującym prawem.
Większość internautów robiących zakupy przez internet zdaje sobie sprawę, że od momentu otrzymania przedmiotu (ewentualnie zawarcia umowy na świadczenie usług) ma 10 dni na zwrot towaru (lub odstąpienie od umowy) bez podawania przyczyny. Jednakże mało kto wie, że jeśli sprzedawca nie poinformuje klienta o tej możliwości, to rzeczony okres wydłuża się do 3 miesięcy. Lepiej nie kupować u sprzedawcy, który już na wstępie informuje nas, że nie przyjmuje zwrotów.
Zakupy online wymagają ostrożności także podczas dokonywania internetowej płatności. Powinniśmy się upewnić, że jesteśmy na bezpiecznej stronie (protokół SSL, adres zaczynający się od "https"). Dopóki nie otrzymamy towaru, zachowajmy też maile od sprzedawcy.
Jeśli mimo wszystko coś pójdzie nie tak, zawsze najpierw próbujemy rozwiązać problem polubownie. Na oficjalną drogę wchodzimy dopiero wtedy, gdy sprzedawca odmówi współpracy.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.
Nie masz jeszcze konta na familie.pl?
Załóż je już teraz!