Opublikowany przez: Redakcja F. Redakcja 2023-09-28 12:59:29
Autor zdjęcia/źródło: Obraz autorstwa Freepik
Wyniki nowych badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wskazują, że dzieci, których ojcowie czytają, śpiewają i rysują razem z nimi, maja lepsze wyniki w szkole i nie tylko. Badacze przebadali 5000 rodzin w UK, w skład których wchodziła mama i tata.
‘Zaangażowanie ojców w opiekę nad dziećmi ma wyjątkowy i ważny wpływ na wyniki edukacyjne dzieci, przewyższający wpływ zaangażowania matek” – donosi raport badaczy opublikowany niedawno przez Uniwersytet w Leeds.
Z raportu wynika, że dzieci, których ojcowie często angażują się w „ustrukturyzowane zajęcia edukacyjne”, na przykład w czytanie, rysowanie, mają przewagę w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Okazuje się też, że ten efekt przekłada się także na dalszą edukację, w latach kolejnych. Według badań dzieci, z którymi ojcowie aktywnie spędzali czas w wieku lat 5, miały lepsze wyniki w testach przeprowadzanych w wieku lat 7.
Dodatkowe badania wskazują, że pozytywne oddziaływanie następowało niezależnie od płci dziecka, pochodzenia etnicznego rodziny, czy tez statusu społecznego.
Badacze zwrócili uwagę, że zaangażowani ojcowie, których dzieci lepiej radziły sobie w szkole, częściej im czytali, opowiadali historie, śpiewali, rysowali z nimi, a także bawili się zarówno w domu jak i na zewnątrz.
Okazuje się, że w rodzinach z obojgiem zaangażowanych rodziców, dzieci są stymulowane w różnych obszarach rozwojowych – zarówno przez mamę i tatę. A interakcje mamy i taty z dzieckiem zazwyczaj zasadniczo się różnią, więc wnoszą do jego rozwoju różne aspekty.
„Zaangażowanie ojców działa inaczej niż zaangażowanie matek, ponieważ pomaga zwiększyć osiągnięcia edukacyjne dzieci, podczas gdy zaangażowanie matek poprawia zachowania poznawcze dzieci” – możemy przeczytać w raporcie.
CZYTAJ TEŻ >> Zdrowe śniadanie do szkoły - jak je skomponować?
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.