Pierwsze urodziny – co dziecko już potrafi? - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Pierwsze urodziny – co dziecko już potrafi?

Pierwsze urodziny – co dziecko już potrafi?

Autor zdjęcia/źródło: Roczne dziecko@pixabay.com

Gdy dziecko kończy roczek powinniśmy mieć oczy dookoła głowy. Jego ciekawość świata nie zna granic. Roczne dziecko zwiedza wszystkie kąty i zakamarki, zagląda do każdej szafki i ściąga wszystko co spotyka na swojej drodze.

Nie możemy spuścić malucha z oczu nawet na chwilę! Dziecko czuje się bardziej pewne siebie i czuje, że cały świat leży u jego stóp.  Maluch nie potrafi się jeszcze na niczym skupić, dlatego burząc zastany ład ma poczucie kontroli nad wszystkim. Niestety my z tego wszystkiego mamy  tylko niezły bałagan. Możemy  jednak dziecko zachęcić do sprzątania. Na przykład  niech zawiezie misie do domu lub  pomoże kredkom ustawić się w kubku.
Bilans rozwoju malucha na jego pierwsze urodziny ma kolosalne znaczenie. Pozwala nam zauważyć ewentualne wady fizyczne lub problemy intelektualno-emocjonalne dziecka, którym można jeszcze szybko zaradzić.


Co powinno umieć roczne dziecko?

  • Powinno umieć klaskać, co jest dowodem na rozwój koordynacji między okiem a ręką oraz drobnej motoryki.
  • Oczekuje się też od niego zdolności do postawienia kilku samodzielnych kroczków, choć maluchy zaczynające chodzić w wieku 14-15 miesięcy nie należą do rzadkości i nie muszą być wcale w żaden sposób opóźnione.
  • Ważne jest, aby dziecko potrafiło samodzielnie usiąść i zwinnie poruszać się w pożądanym kierunku poprzez raczkowanie lub pełzanie.
  • Za wymagany standard uznaje się  podnoszenie do stania przy oparciu.
  • Roczny maluszek powinien  być już w stanie chwytać przedmioty kciukiem i placem wskazującym, wkładać rzeczy do pojemnika i wyjmować je, jak również ukazywać paluszkiem interesujące go obiekty.
  •  Rozszerzanie diety powinno skłonić brzdąca do samodzielnego karmienia się palcami.
  • Większość maluchów w tym wieku jest w stanie wypowiedzieć kilka prostych słów typu „mama”. Istotne jest  reagowanie na własne imię, rozumienie prostych poleceń i zakazów oraz używanie gestów oznaczających sprzeciw lub chęć. Zdrowy maluszek będzie też próbował naśladować słowa często mamrocząc pod nosem dźwięki.
  • Pod względem myślenia poznawczego, roczne dziecko potrafi już trząść, rzucać i uderzać przedmiotami, aby je lepiej zrozumieć. Chęć rozpoznawania funkcji poszczególnych przedmiotów,  powinno skłaniać  je do dotknięcia i zrzucenia wszystkiego, co spotka na swojej drodze zwłaszcza tych rzeczy, które widzi najczęściej w rękach rodziców. Maluch jest świetnym obserwatorem zachowań dorosłych i to co zauważy natychmiast chce powtarzać.
  • Brzdąc powinien już także odnajdywać zakryte na jego oczach rzeczy oraz rozpoznawać symbole na obrazkach. Ważnym krokiem są też próby samodzielnego czesania grzebieniem, picia z kubeczka czy pisania kredką.
  • Okres ukończenia 12 miesięcy zbiega się z fazą lęku związaną z nieobecnością mamy lub taty oraz strachem przed nieznanymi ludźmi. Oznacza to, że dziecko zaczyna odróżniać  bliskie sobie osoby od obcych. Roczny maluch wykazuje już bowiem preferencje do przebywania z określonymi osobami, jednocześnie nieustannie testując ich reakcje na swoje zachowania. Podczas zabawy lubi naśladować czynności widziane u rodziców, zaś podczas ubierania współpracuje wyciągając rączki czy nóżki.
  • Dziecko powinno też już rozpoznawać siebie w lustrze i ćwiczyć mimikę różnymi grymasami.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Zabawki, jak wpływają na rozwój dziecka>>

Pamięć małego dziecka - jak się rozwija?>>