Oswajamy dziecko nowoczesnymi urządzeniami - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Oswajamy dziecko nowoczesnymi urządzeniami

Komputer, telefon komórkowy, tablet czy smartfon nie są w dzisiejszych czasach żadnym luksusem. Dzieci stykają się z nimi na co dzień i naturalne jest, że również będą chciały z nich korzystać. Jednak dorosłym zawsze będą nasuwać się wątpliwości co do zakresu, w obrębie którego powinni pozwolić pociechom na użytkowanie sprzętów…

Oswajamy dziecko nowoczesnymi urządzeniami

Autor zdjęcia/źródło: Photoxpress.com

Zacznijmy od tego, czy mamy zakazywać? No cóż, wyobraźmy sobie sytuację, gdy nasz znajomy ma nowe urządzenie i bardzo chcielibyśmy sami przekonać się jak działa. Niestety znajomy nam nie pozwala, tłumacząc, że to jest drogie/ tylko dla niego/ że możemy popsuć.

Poczujemy się co najmniej nieswojo, jeśli nie głęboko rozczarowani. Co więcej – czym prędzej skorzystamy z okazji, gdy inny znajomy pozwoli nam na skorzystanie z tego samego sprzętu. Podobnie z dziećmi. Widzą, że rodzice używają czegoś na co dzień. Może się okazać, że w innych domach szkraby nie mają ograniczeń. Zakazy prowadzą nierzadko do prób kłamania, na przykład spotykania się z kolegami, żeby pograć na komputerze pod pretekstem nauki.

Różne urządzenia nie służą tylko do rozrywki, ale przede wszystkim ułatwiają codzienne życie. Dobrze, żeby dzieci o tym wiedziały. Nowości techniczne nie mogą jednak zastępować autentycznego kontaktu z rodzicem i być antidotum na odczuwaną nudę. Nie ma więc nic złego w zapoznawaniu pociech z nowościami technicznymi, jednak trzeba to robić umiejętnie.


Komputer

Już nawet w przedszkolach dzieci korzystają z komputera. W domach dzięki komputerowi i Internetowi zdobywamy wiadomości o świecie, płacimy rachunki, robimy zakupy i masę innych rzeczy. Zastosowanie jest nieograniczone, a dziecko prędzej czy później będzie musiało nauczyć się z niego skorzystać. Pytanie natomiast, kiedy wprowadzać pociechę w świat komputerów?

Gdy dziecko widzi, że siedzimy przed monitorem, włączmy mu obok zabawkę- dziecięcy laptop, ale cały czas nawiązujmy kontakt.  Ze starszym możemy nawet pograć. Pamiętajmy, że nie wszystkie gry są bezsensowne czy brutalne. Warto jest sięgać po gry ambitne i ciekawe.

Oczywiście, nie może być tak, że dziecko spędza przed komputerem samotne popołudnia. Nie mówmy, że przez komputer nie mamy dobrych relacji z dzieckiem. Coś wcześniej musiało „zaszwankować”, a w świecie wirtualnym pociecha znalazła zastępnik. Poza tym wiadomo, że długie siedzenie przed monitorem psuje wzrok, źle wpływa na postawę ciała, a nawet może uzależniać.

Gdy dzieci dodatkowo wykłócają się o czas spędzany przy komputerze, wprowadźmy ograniczenia czasowe, a jeśli trzeba – plan korzystania z niego. Ograniczenia czasowe sprawdzają się również przy jednym dziecku. Pamiętajmy też, że im młodsze dziecko, tym mniej czasu powinno spędzać przy komputerze.


Telefon komórkowy

Czy dziecko rzeczywiście musi mieć telefon komórkowy? Na pewno daje nam on poczucie stałego kontaktu z dzieckiem (oczywiście, jeśli odbiera go wtedy, kiedy dzwonimy). Niemniej korzystanie z telefonu wiąże się z pewnymi niebezpieczeństwami oraz wydatkami, więc konieczne jest wprowadzenie zasad.

Dzieci muszą wiedzieć, kiedy powinny, a kiedy nie mogą używać telefonu. Konieczne jest „uczulenie” na możliwość kradzieży czy całkowity zakaz z korzystania z telefonu np. na terenie szkoły. W miarę możliwości powinniśmy kontrolować połączenia, zablokować możliwość połączeń z określonymi numerami i ustrzec przed nawiązywaniem kontaktów z nieznajomymi.

Ważne, żebyśmy nauczyli dziecko korzystania z telefonu zwłaszcza w sytuacjach nagłych, gdy coś się dzieje, gdy dziecko jest świadkiem zdarzenia. Nauczmy je numerów telefonów alarmowych. Uczmy też rozsądnego dysponowania pieniędzmi, nie „wygadywania” limitu do zera.


Tablet

Tablet nie jest zwyczajnym urządzeniem, a tym bardziej zabawką, więc musimy przemyśleć, kiedy możemy zaproponować go naszemu dziecku. Według statystyk niespełna 80% dzieci poniżej 12. roku życia wykorzystuje tablet do grania, 60% do nauki. Z jednej strony dobre jest to, że dzieci orientują się w nowościach technicznych, z drugiej strony tak kosztowne urządzenie dla pociechy wzbudza kontrowersje.

Wydaje się, że „złotym środkiem” jest korzystanie w granicach rozsądku. Tablet nie powinien ograniczać kontaktu z książką czy odręcznym pisaniem.
Niewątpliwą zaletą jest natomiast zastosowanie tabletu w nauce, w swobodnym dostępie do informacji, plików multimedialnych, kursów i szkoleń.


Smartfon

Smartfon jest przenośnym urządzeniem łączącym w sobie funkcje telefonu komórkowego i komputera kieszonkowego, a nawet aparatu fotograficznego i kamery wideo.

Musimy się zastanowić czy nasze dziecko rzeczywiście potrzebuje tego typu urządzenie. Oczywiście, możemy zastosować programy kontrolujące poczynania dzieci. Niemniej czy smart fon jest rzeczywiście potrzebny, czy ma służyć chwaleniu się wśród rówieśników…?

Anna Chmielewska

Strzałka w prawo

Sonda

Grafika sondy

Moje dziecko posiada:

komputer
52.8%
telefon komórkowy
43.4%
tablet
5.7%
smartfon
5.7%
żadne z tych urządzeń
39.6%

Najnowsze komentarze

  • Awatar użytkownika Ambasador marki Samsung
    Ambasador marki SamsungIkona zgłaszania komentarza
    Telefon komórkowy to nieodłączna część życia każdego człowieka. Na pewno warto w miarę wcześnie przyzwyczajać dziecko do korzystania z niego. Telefon dla dziecka powinien być wytrzymały. Samsung Galaxy J3 (2016) doskonale nadaje się na telefon dla dziecka. Nie wydamy na niego tak dużo pieniędzy jak na któryś z flagowych modeli.
  • Awatar użytkownika asiawil
    asiawilIkona zgłaszania komentarza
    Musimy pamiętać,że trzeba wypośrodkować dostęp dziecka do takich urządzeń.Nigdy nie możemy przesadzać.Ale prawdą jest też to,że powinniśmy udostepniać je dzieciom,wprowadzać powoli w świat multimediów.