Kindermarketing - o tym jak reklamy wpływają na dzieci - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Kindermarketing - o tym jak reklamy wpływają na dzieci

Kindermarketing - o tym jak reklamy wpływają na dzieci

Autor zdjęcia/źródło: unsplash

W życiu psychicznym dziecka reklama jest jak wciągający film fabularny. Dziecko nie zdaje sobie sprawy z tego, że teatr ten nie jest prawdziwy, a jest jedynie wytworem (choć czasami może i pięknym) sprawnych marketingowców…

Można mówić, że wszystkiemu jest winna telewizja, ale… Faktem jest, że na mechanizm reklamy warto dzieci uczulać już od najmłodszych lat i tłumaczyć, że miś fruwający w reklamie, nawet jeśli go kupicie, to nie będzie fruwał po domu, mimo że tak w telewizji wyglądała jego reklama. To my rodzice także kontrolujemy to ile dziecko spędza czasu przed telewizorem i czy ogląda w przerwach reklamy, czy też nie. Dlaczego to takie ważne, by zwracać na reklamy uwagę?

W KRZYWYM ZWIERCIADLE

Czym jest właściwie reklama. Dla dorosłych z pewnością wypaczonym, „idealnym” obrazem rzeczywistości, gdzie zaciera się granicę między tym co wymarzone, a tym co prawdziwe. A dla dziecka? Dziecko nie rozumie jeszcze, że rzeczywistość jest inna niż te piękne obrazki w reklamie i wszystko bierze na serio. Dlatego właśnie dzieci często naśladują bohaterów reklam np. przez sposób mówienia. Dzieci także nierzadko przejmują reklamowe hasła i używają ich na co dzień.

MIEĆ TO BYĆ

Bez względu na wiek reklama wpaja w ludzi postawę konsumenta, a konsument musi mieć jak najwięcej i to jest jego główny cel życiowy. Reklama uczy dzieci, że o ich wartości świadczy np. ilość i jakość posiadanych zabawek. Nie od dziś wiadomo, że reklamy rozbudzają w dzieciach łakomstwo i agresję. Nie zapominajmy też o lansowanym w reklamach modelu wychowania. Dzieci z reklam bowiem mają wszystko, czego tylko ich dusza zapragnie niezależnie od tego czy są grzeczne, czy też nie…

DO GRANIC ABSURDU I ZŁOŚCI!

W reklamach skierowanych do dzieci świat zazwyczaj jest uproszczony do stereotypowego podziału ról wśród rodziców tzn. mama pierze i sprząta, a tata jeździ samochodem. W ten sposób często w głowie dziecka powstaje dysonans kiedy jego rodzice inaczej dzielą się rolami w domu. Zresztą to nie jedyny dysonans jaki w dzieciach budzi frustracje. Najprzykrzejsze bywają chwile kiedy do dziecka dociera prawda o reklamie, czyli dana zabawka okazuje się gorsza niż przedstawiała to reklama. Rozczarowanie związane jest również z sytuacją kiedy po prostu nie stać nas na wymarzony przez dziecko prezent, a presja jaką wywiera na dziecko reklama jest ogromna.

Taki już los rodziców, że wszystkiego musimy pilnować i doglądać naszych dzieciaków. Na liście spraw do kontrolowania na pewno warto wpisać reklamy, zwłaszcza telewizyjne.

ZOBACZ TAKŻE:

Twoje dziecko gra na komputerze? Trzymaj się tych zasad! >>