Dziecko nie chce czytać? Wypróbuj metodę krakowską - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Dziecko nie chce czytać? Wypróbuj metodę krakowską

Dziecko nie chce czytać? Wypróbuj metodę krakowską

A właściwie metodę sylabową, symultaniczno-sekwencyjną, która jest nieco łatwiejsza metodą nauki czytania. Zobacz na czym polega nauka czytania tzw. metodą krakowską.

Niektóre dzieci przyswajają naukę czytania i poznawanie liter w sposób błyskawiczny. Wiele maluchów ma z tym jednak problem. Nie dziwmy się więc, że ostatnio furorę wśród rodziców robi nauka czytania symultaniczno-sekwencyjna, zwana też metodą krakowską.

Według niej dziecko uczy się najpierw sylab, a nie liter. Więc można powiedzieć, że jest metoda dość rewolucyjna, ponieważ w systemie nauczania w naszych szkołach zazwyczaj jest dokładnie odwrotnie – dzieci  poznają poszczególne litery, a dopiero w kolejnym etapie łączą je w sylaby czy głoski.

SPIS TREŚCI:

  1. Na czym polega nauka czytania metodą krakowską
  2. Dla kogo jest nauka czytania symultaniczno-sekwencyjna zwana metodą krakowską
  3. Na czym polega nauka czytania ta metodą
  4. Jak nauczyć dziecko czytać metoda krakowską

Kiedy można zacząć naukę czytania metodą krakowską symultaniczno-sekwencyjną

Zazwyczaj naukę czytanie dzieci rozpoczynają w późniejszych latach przedszkolnych – poznając właśnie literki, a potem sylaby. Tymczasem naukę czytania metodą krakowską symultaniczno-sekwencyjną można rozpocząć już nawet w wieku 3 lat, gdy dziecko rozpoczyna przygodę z przedszkolem.

Krakowska metoda czytania opracowana została głównie jako pomoc w nauce dla dzieci z zaburzeniami rozwoju – między innymi autystycznymi, czy z zespołem Downa. Okazuje się jednak, że nauka czytania symultaniczno-sekwencyjna jest doskonała także dla dzieci z dysleksją, ale również dla dzieci bez stwierdzonych zaburzeń, którym z trudem przychodzi nauka czytania. Sprawdzi się tez ona dla dzieci wczesnoszkolnych, które zaczynają swoją przygodę z czytaniem lub sprawia ono im trudność.

Na czym polega nauka czytania metodą krakowską symultaniczno-sekwencyjną?

Metoda krakowska opiera się na wykorzystaniu współpracy obu półkul lewej, działającej sekwencyjnie i prawej – symultanicznej. Jej twórcy dowodzą też, że neurologicznie i rozwojowo mózg dziecka jest nastawiony wcześniej na odbiór sylab, nie głosek. Metoda krakowska pozwala na rozwój i wpieranie obu półkul, a co za tym idzie łatwiejsze przyswojenie nauki czytania.

Na początku musimy nauczyć mózg dziecka różnicowania kształtów, odnajdywania podobieństw i różnic. Możemy to robić wykorzystując w początkowej fazie obrazki, a następnie przejść do figur geometrycznych.

Mózg nauczony sekwencji, łatwiej będzie różnicował literki i sylaby. Naturalny będzie też kierunek czytania, ale również odnajdowanie i zapamiętywanie różnic w kształcie liter (a-ą, l-ł itp.).

Jak nauczyć dziecko czytać metodą krakowską symultaniczno-sekwencyjną?

Naukę czytania należy rozpocząć od nauki samogłosek, przetwarzanych przez prawą półkulę. Nie uczymy dziecka tylko czytania i zapamiętania nazwy  samogłoski, ale także przypisujemy im skojarzenia. Np. „A” – krzyczymy kiedy się czegoś przestraszmy, „O” – gdy jesteśmy zdziwieni. Dobrze jest jednak przypisywać literkom różne skojarzenia, aby jak najbardziej stymulować mózg.  Pokazując dzieciom kartoniki z konkretnymi samogłoskami, należy też dodać do nich ruch – czyli np. pokazać opisywana sytuację gestem dłoni, a także dźwięk – wypowiadając ja głośno.

Gdy dziecko opanuje czytanie samogłosek, możemy przejść do nauki sekwencyjności, powtarzając samogłoski takie same jak OOO, AAA, a potem je łącząc – AOIEU itp.

Gdy dziecko bez problemu już odczytuje sekwencje samogłosek, przechodzimy do nauki czytania globalnego. Zaczynamy tutaj od wyrażeń dźwiękonaśladowczych oraz rzeczowników w mianowniku. Uczymy dziecko odczytać jego imię, imiona domowników, wyrazy mama i tata. Następnie przechodzimy do prostych czasowników w 3 osobie, jak: śpi, je, mówi, robi itp. Etykietki z nazwami przedmiotów można też nakleić w odpowiednich miejscach w domu.

W dalszej kolejności możemy przejść do nauki odczytywania sylab, angażującej lewą półkulę. Rozpoczynamy od sylab z na literki, które dziecko poznaje jako pierwsze czyli np. p – jak pa, py, pe, pu. Korzystamy z tych zakończonych samogłoską. Powoli wprowadzamy kolejne, a następnie możemy wprowadzać tzw. paradygmaty opozycyjne – czyli pa ma, da ma itp.  Kolejność wprowadzania sylab określają litery: p, m, b, l, f, w, t, d. 

Po tym etapie możemy rozpocząć naukę czytania globalnego poszczególnych sylab oraz czytanie z zrozumieniem.

BIBLIOGAFIA:

Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Jagoda Cieszyńska, Wydawnictwo Edukacyjne,

www. centrummetodykrakowskiej.pl/blog,

Bąk Piotr: Czytanie i recytacja w klasach początkowych, Piotr Bąk. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,

Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania w szkole, Maria Burtowy. Poznań, Wydawnictwa Naukowe UAM

CZYTAJ TEŻ: Sen dziecka a jego wyniki w nauce - jaka jest zależność?